פיזיותרפיה לאוסטאופורוזיס ובנית עצם

קיבלתם אבחנה של אוסטאופורוזיס, אוסטאופניה או ירידה בצפיפות עצם?

אתם חוששים שעצמותיכם מתפוררות ואתם לא בטוחים איזו פעילות גופנית מומלצת עבורכם, האם יש משהו שיכול לגרום לכם לנזק ואיך ניתן לשפר את חוזק העצמות שלכם?

יחד נבנה תכנית תרגול מותאמת, כזו שתחזק את העצמות שלכם ותמנע המשך הדרדרות. אנחנו נחזיר את האמון בגוף נפוגג את החששות ונקטין סיכון לשברים.

קיבלתם אבחנה של אוסטאופורוזיס, אוסטאופניה או ירידה בצפיפות עצם?

אתם חוששים שעצמותיכם מתפוררות ואתם לא בטוחים איזו פעילות גופנית מומלצת עבורכם, האם יש משהו שיכול לגרום לכם לנזק ואיך ניתן לשפר את חוזק העצמות שלכם?

יחד נבנה תכנית תרגול מותאמת, כזו שתחזק את העצמות שלכם ותמנע המשך הדרדרות. אנחנו נחזיר את האמון בגוף נפוגג את החששות ונקטין סיכון לשברים.

בחן את עצמך האם אתה בסיכון מוגבר לנפילה

מה המכנה המשותף בין העצמות שלנו לשיער שלנו?

העצמות בגופינו היא רקמה חיה. זה אומר שהיא כל הזמן משתנה, בדיוק כמו שהשיער שלנו צומח ונושר.

כאשר אנחנו צעירים בנית העצם דומיננטית יותא מאשר ההרס, וכך אנחנו גובהים בתור ילדים. עם סיום ההתבגרות ומעט לאחר מכן אנחנו משיגים את שיא מסת העצם שלנו.

בתחילת החיים הבוגרים שלנו קיים מאזן שווה בין בניה להרס. כלומר ברכל רגע נתון יש תאים שהורסים את תאי העצם העייפים ומותשים ובמקומם יחליפו אותם תאי עצם צעירים ורעננים שבהמשך יהפכו לתאי עצם בוגרים.

מהו אוסטאופורוזיס אם ככה?

אוסטאופורוזיס הוא מצב בו יש ירידה בחוזק העצם. מבחינה קלינית המטופל לא ירגיש בשום שינוי מבחינה בריאותית ולכן קוראים לאוסטאופורוזיס גם "המחלה השקטה".

חוזק עצם מוכתב מצפיפות עצם ואיכות עצם.

משמעות צפיפות עצם היא כמה מסת עצם קיימת באזור נתון. איכות עצם ניתן לתאר כמטאפורה לשולחן. אם היינו מסדרים את 4 הרגליים של השולחן בחלק המרכזי של השולחן, היינו מקבלים שולחן לא יציב. ברגע שהרגליים נמצאות בדופן השולחן המבנה יציב בהרבה. 

דוגמא נוספת היא של ארון בגדים. ניתן לזרוק את הבגדים לתוך הארון או לקפל את הבגדים בצורה יפה ולסדר אותם בצורה מאורגנת בתוך הארון. הצפיפות אם ככה לא משתנה, כי מספר פריטי הבגדים לא השתנה, אך היחסים והארגון בין הבגדים יהיה אחר וזוהי איכות העצם.

מהם הסוגים השונים של אוסטאופורוזיס?

אוסטאופורוזיס ראשוני

זהו מצב טבעי שמתרחש עם הגיל, החל מגיל 30, לכולנו מתחילה ירידה בצפיפות העצם, אך בנשים ירידה בצפיפות העצם מתרחשת בצורה מהירה יותר עם הפסקת המחזור, לעומת גברים, אשר אצלם חלה ירידה מתונה והדרגתית לאורך מעגל החיים.

אוסטאופורוזיס שניוני

קיימים מקרים בהם יש אוסטאופורוזיס שניוני שאיננו קשור בגיל. למשל על רקע טיפולי כימותרפיה בסרטן, הפרעות אכילה כמו בולמיה ואנורקסיה, בעיות ספיגה ומחלות מעי, ליקויים בבלוטת התריס ועוד. מצבים אלו לעיתים הם זמנים, ועם התאזנות המצב הרפואי קיימת ספיגה טובה של סידן ומאזן הבנייה וההרס של העצם מתאזן. במקרים אחרים האוסטאופורוזיס אינו יחלוף וככל שתהיה התייחסות בשמירה על חוזק העצם מוקדם יותר, כך נקטין את הסיכון לשברים.

spinal-scan-using-a-magnetic-resonance-imaging-scanner-examined-by-a-surgeon-doctor-medicine-magnetic_t20_mR9zw3

מה מכתיב את חוזק העצם?

הספרות היום מדברת בעיקר על צפיפות עצם שנבנית בגיל ילדות וגיל העשרה. שיא צפיפות העצם מושגת לקראת גיל 30. ההערכות הן שכ-60-80% מצפיפות העצם הן גנטיות והשאר היא תולדה סביבית, של כמה פעילות גופנית עשינו בתור ילדים, איזו פעילות גופנית, תזונה ויכולת שלנו לספוג סידן וויטמין D.

מה כל כך מסוכן באוסטאופורוזיס?

הסכנה באוסטאופורוזיס היא עלייה בסיכון לשברים. לכן, על מנת לחזק את העצמות כדאי ורצוי להתאמן לאורך מעגל החיים בפעילות גופנית המערבת עומס חיצוני, כמו משקולות או פעילויות המערבות ניתורים בכיוונים משתנים.

איך מאבחנים אוסטאופורוזיס?

האבחנה מתבצעת דרך בדיקות שונות הנותנות תמונה מצב של העצמות.

  1. DXA – זוהי הבדיקה השכיחה ביותר להערכת צפיפות עצם. DXA היא מעין צילום רנטגן הסוקר אזורים ספציפים בגוף ונותן מידע לגבי כמות מינרלים הנמצאים בסנטימטר רבוע. היתרון של הבדיקה הוא קרינה נמוכה, יכולת לחזור על הבדיקה אחרי התערבויות שונות. החיסרון שלה- חשוב לבצע באותו מכשיר ויש חשיבות לדיוק הטכנאי בביצוע הבדיקה.
    לרב מתקבלות תוצאות לגבי עמוד השדרה המותני (לומברי) וצוואר הירך. הסיבה שבוחנים את שני האזורים הללו היא מכיוון שהסיכון לשברים באזורים הללו גבוה יותר. לעיתים רחוקות נדרשת גם הערכה של שורש כף היד.
  2. בדיקות דם
    • P1NP- נותן מידע לגבי קצב בניית העצם
    • CTX- נותן מידע לגבי קצב פירוק העצם

איך ניתן למנוע הדרדרות של אוסטאופורוזיס?

  1. שיפור כוח
  2. שיפור שיווי משקל
  3. שמירה על טווחים מלאים במפרקים
  4. תרופות (יש להיוועץ בראומטולוג)

בשנים האחרונות בוצעו מספר מחקרים  הם לקחו נשים וגברים עם אוסטאופורוזיס ואוסטאופניה (ירידה קטנה בצפיפות עצם) והעבירו להם במשך תקופה של מספר חודשים, אימונים קצרים בני חצי שנה, פעמיים בשבוע, המערבים תרגילים אוסטאוגנים (תרגילים המעודדים בנית עצם).

תוצאות המחקרים היו מעודדות, מכיוון שהנשים התחזקו בצורה משמעותית, גם כאשר היו נפילות, הנשים הללו לא שברו כלום. נשים אלו שיפרו את היציבה שלהן, מדדי העצם השתפרו וחלק מהנשים.

מחקרים מראים כי עצמות אוהבות מינונים קצרים של פעילות אך שהיא משמעותית לעצם.

מהם תרגילים בוני עצם?

תרגילים בוני עצם או בשפה מקצועית תרגילים אוסטאוגנים הם תרגילים שהפוטנציאל שלהם לבניית עצם גבוה יותר. נהוג לחשוב שכל פעילות גופנית תשפיע על העצם בצורה זהה, אך אין כך הדבר. העצם רגישה לעומסים מגוונים בכיוונים שונים. ככל שהעומס יהיה גדול יותר כך ההשפעה על העצם תהיה רבה יותר.

מעוניינים לראות סרטונים נוספים לבניית עצם?

‎המדריך שלך
לעצמות חזקות

קיבלת אבחנה של אוסטאופורוזיס או ירידה בצפיפות עצם?
תוהה אילו תרגילים מותר וכדאי לבצע? רוצה לשמור על עצמות חזקות כבר מעכשיו?
המדריך הזה יעשה לך סדר!

מעוניינים לבנות תכנית אימונים מותאמת למצב העצם שלכם, ​
למניעת הדרדרות ואף שיפור מדדי העצם?

צרו איתי קשר עכשיו!