גם לי כואב הגב התחתון

כמעט כל אחד יחווה מתישהו בחייו כאב גב תחתון, ולא סתם הוא הגורם מספר 1 למוגבלות ברחבי העולם. במהלך ה-50 שנים האחרונות, שכיחות כאבי הגב עלתה בכ-54%, בעיקר באוכלוסיות מסטטוס סוציואקונומי נמוך ובינוני.

כדי להבין יותר לעומק למה הדבר הזה תוקף אותנו ולמה לעיתים לוקח לנו זמן להפטר ממנו, נתחיל עם הההגדרה הבסיסית של מהו כאב גב תחתון.

מהו כאב גב תחתון?

חשוב קודם לעשות את ההבחנה שמדובר בסימפטום ולא מחלה. לרב מדובר בכאב שיכול להופיע מקו הצלעות התחתון עד סוף הישבן. הכאב יכול להיות מלווה בהקרנה לאחת מהרגליים או שתיהן, תחושות של שריפה, נימול ולעיתים גם חולשה של הרגליים.

 

מדוע מופיע כאב הגב?

ברב המקרים לא ברורה הסיבה לכאבים, גם כאשר יש ממצאים בהדמיה. בסקירה ספרותית שבוצעה ב-2014 נמצא שגם באנשים ללא תלונות על כאבי גב, שכיחות הממצאים בהדמיות גבוהה. כך שבלט דיסק קיים בכ-30% מאוכלוסייה בגיל 20 ושכיחות זו עולה עם הגיל כך שבגיל 80, כ-80% יאובחנו עם בלט דיסק, גם ללא תלונת כאב. פריצות דיסק למשל קיימות בכ-30% מהאוכלוסייה ללא כאב ולאורך מעגל החיים. ניוון חוליות או דיסקים מופיע כבר בשנות ה-20 לחיינו. מידע זה חשוב ורלוונטי כדי להבין ששינויים פנימיים שמתרחשים לנו בגוף לאו דווקא קשורים בכאב. בדיוק כמו ששיער לבן (הזדקנות של זקיקי השיער) לא כואב לנו וקמטים (פגיעה בקולגן) לא כואבים לנו.

אם כך, לא כל נזק רקמתי מחייב נוכחות כאב ולכן מעטים המקרים (פחות מ-1%) בהם כאבי גב מצריכים ברור רפואי מעמיק.

 

איך אדע שאני לא באותו 1% שדורש התערבות רפואית?

מכיוון שרב כאבי הגב אינם דורשים התערבות רפואית המקרים בהם יש צורך בהתערבות מאד לא שכיחים ומאפיינים אותם סימנים מיוחדים.

אם אחד מהסיפטומים הבאים קיימים אצלך- יש צורך בפנייה לרופא משפחה להמשך ברור

  • אצירת שתן/בריחת שתן- מצב בו אני מנסה לתת שתן ולא יוצא כלום או לוקח הרבה זמן עד שיוצא, או בריחת שתן שאינה מוסברת כתוצאה מלידה או מצב רפואי אחר.
  • חום נמוך ממושך שלא עובר.
  • גיל 20-40, קיימת נוקשות בוקר משמעותית בגב תחתון/אגן המשתפרת עם תנועה אבל לא במנוחה. הסימפטומים נמשכים חודשים רבים, בהעדר טראומה ולא בוצע עדיין צילום גב.

איך מטפלים בכאבי הגב?

הטיפול משתנה מאדם לאדם בהתאם לאופי התלונות שלו, כיצד הן מפריעות לו ביומיום, והעדפות אישיות לגבי סוג הטיפול. ברב המקרים כאבי גב משתפרים מעצמם תוך 6 שבועות. לעיתים הכאב נמשך גם מעבר לחודש וחצי ואז בעזרת הכוונה ספציפית ניתן לקצר את משך הסבל, ולקבל כלים להתמודד עם הכאב ואף להעלים אותו.

תנועה מוכחת כסוג הטיפול הטוב ביותר לכאבי גב. כמובן שישנן תנועות שיטיבו בשלב הראשוני של ההתקף כמו הליכה, או תרגול קל.

בטיפול נשלב בין טכניקות של מגע ונשימה שיפחיתו את דרגת הכאב ויאפשרו חלון הזדמנויות לנוע בחופשיות, להגדיל את טווחי התנועה ובהדרגה לחזור לתפקוד מלא.

אם אתם מרגישים שכאב הגב לא רוצה להפרד מכם, אני מזמינה אתכם להפרד ממנו. צרו קשר ויחד נמצא את הפיתרון המהיר ביותר עבורכם.

‎המדריך שלך
לעצמות חזקות

קיבלת אבחנה של אוסטאופורוזיס או ירידה בצפיפות עצם?
תוהה אילו תרגילים מותר וכדאי לבצע? רוצה לשמור על עצמות חזקות כבר מעכשיו?
המדריך הזה יעשה לך סדר!